Meseršmit Me 262 (nem. Messerschmitt Me 262) — nemački
mlazni lovac 1. generacije, lovac-bombarder, noćni lovac i izviđač, u toku
Drugog svetskog rata. To je prvi mlazni avion na svetu koji se serijski
proizvodio, a ujedno je i prvi mlazni avion koji je učestvovao u borbi.
Me 262 je predstavljao prekretnicu u istoriji vazdušnog
ratovanja. Iako je predstavljao neverovatan kvalitativni skok u odnosu na
dotadašnje lovačke avione, uveden je u borbenu upotrebu relativno kasno (krajem
1943. godine) i u početku je totalno pogrešno primenjivan. Ukupno je
proizvedeno oko 1.400 primeraka ali je operativno bilo samo oko 300.
Me 262 je prvobitno zamišljen i projektovan kao lovački
avion. Međutim, po ličnom Hitlerovom naređenju morao je biti pretvoren u
jurišni bombarder što je zahtevalo njegovo opremanje nosačima za bombe. Ukoliko
se ima u vidu činjenica da je Me 262 bio čistokrvni lovački avion, njegovo
pretvaranje u jurišnog bombardera je bilo izuzetno komplikovano i značajno je
odložilo njegovo uvođenje u borbenu upotrebu. Bombarderska verzija imala je
malu nosivost dok su bombe koje su se nalazile na spoljnim nosačima značajno su
smanjivale maksimalnu brzinu aviona zbog čega je njegov značaj kao jurišnog
bombardera bio veoma mali. Hitler je konačno uspeo da sagleda potencijalni
značaj ovog mlaznog lovca u vazdušnoj odbrani Trećeg rajha, ali je tada već
bilo kasno. Iako je Me 262 stekao zastrašujuću reputaciju, nedostatak goriva,
konstantni napadi iz vazduha kao i mali broj iskusnih pilota obučenih za let na
mlaznim lovcima značajno su umanjili njegov uticaj na dalji tok rata.
Veoma komplikovan za letenje Me 262 je zahtevao da njime
upravljaju iskusni piloti. Zbog toga su pred kraj Drugog svetskog rata
formirane male eltine lovačke jedinice, sastavljene od najpoznatijih nemačkih
lovačkih asova koji su letelei na Me 262. Neki od njih su i pogunuli
pilotirajući ovim avionom kao što je to bio slučaj sa Valterom Novotnijem.
Njega su, prilikom sletanja na aerodrom napali i oborili saveznički lovci.
Dok je u punoj brzini i na visini skoro je nedodirljiv,
jedini je problem bio da se piloti naviknu da imaju malo vremena da naciljaju
(brzo prolete pored cilja). Međutim svako uplitanje u manevarsku borbu sa
lovačkim avionima tog doba bilo je totalno neizvesno, na malim brzinama ovaj
avion je trom i maltene, bez manevra.
Relativno rizično je bilo i poletanje, priraštaj potiska
mlazni motora je znatno sporiji od vučne sile sa klipno — elisnim pogonom.
Odjednom se ispostavi da je poletna staza nedovoljno dugačka i da nema dovoljno
brzine za poletanje. I sletanje je bilo problematično, pošto nema elisu koja
pravi otpor kada se oduzme gas, nije bilo moguće značajnije ga usporiti u
vazduhu (nije imao vazdušne kočnice). To je imalo i svoje prednosti, tokom
vazdušne borbe ukoliko treba brzo pobeći pređe se u strmo obrušavanje i avion
iz istih razloga ubrzava vrlo brzo.
Iako neverovatno opasan protivnik, Me 262 je imao i jedan
ozbiljan nedostatak. Naime, gorivo koje se koristilo za pogon mlaznih motora
bilo je veoma zapaljivo. Često je samo nekoliko pogodaka iz mitraljeza
savezničkih lovaca bilo dovoljno da se nemački lovac pretvori u vatrenu buktinju.
Zbog toga su nemački piloti vršili napade na bombarderske formacije pri punoj
brzini i retko su se upuštali u manevarsku borbu sa njihovom lovačkom pratnjom.
Karakteristike
Ipak bila je to strašna mašina i piloti su voleli da lete na
njemu, bila je to brza ptica. Piloti koji su pametno leteli tim avionom i imali
podršku na sletanju bili su maltene sigurni da će toga dana u kantini posle
letenja piti pivo sa kolegama.
Primera radi, u to doba (kraj 1944-1945) imali su i Englezi
mlazni avion Gloster meteor, ali taj avion po kvalitetu nije bio ni blizu
nemačkom Me-262. Skoro nikakve rezultate nije postizao u vazdušnim borbama,
jedini kvalitet mu je bila brzina. Zbog toga ga nisu ni sami Englezi mnogo
koristili u borbama.
Meseršmit Me 262 nije mogao ništa specijalno da uradi krajem
Drugog svetskog rata. Rat je već bio izgubljen i nemačka industrija nije više
bila u stanju da proizvodi kvalitetne delove za avione. To je bio jedan od
uzroka što su mlazni motori bili izuzetno nepouzdani. Pogotovu su problem bili
materijali otporni na visoke temperature.
Zarobljeni primerci ovog aviona predstavljali su veoma
dragocen ratni plen. Velike sile kao što su SAD, Velika Britanija i SSSR,
transportovali su zarobljene primerke Me 262 do opitnih centara na svojoj
teritoriji gde su poslužili kao osnova za dalji razvoj mlazne lovačke
avijacije.
Dimenzije | |
Dužina | 10,6 m |
Razmah krila | 12,6 m |
Visina | 3,5 m |
Površina krila | 21,7 m² |
Masa | |
Prazan | 3795 kg |
Normalna poletna | 6473 kg |
Maks. težina pri uzletanju | 7130 kg |
Pogon | |
Turbo-mlazni motor | 2 x TRD Junkers Jumo 004B-1 Orkan |
Potisak TMM | 900 kN |
Performanse | |
Maks. brzina na Hopt | 900 km/h |
Taktički radijus kretanja | 1050 km |
Plafon leta | 11450 m |
Нема коментара:
Постави коментар