Странице

недеља, 27. октобар 2013.

Fiat CR.42

Fiat CR.42 Falco („Falcon“) bio je lovački avion dvokrilac, s jednim sedištem. Služio je prvenstveno u talijanskoj Regia Aeronautici pre i tokom Drugog svjetskog rata. Avion je proizveden u fabrici Torina Firm. U manjem broju korišten je u vazdušnim snagama Belgije, Švedske i Mađarske. S više od 1.800 izgrađenih komada bio je najrašireniji talijanski avion u Drugom svjetskom ratu.


CR.42 dizajniran je na osnovu svog prethodnika, Fiata CR.32 koji je s velikim uspehom sudelovao u
Španskom građanskom ratu. Dizajn je bio baziran na Fiat A.74R1C.38 vazdušnim hlađenim radijalnim motorom sa super-punjačem i s trokrakim metalnim Fiat-Hamilton Standard 3D.41-1 propelerom promera 2,9m. Gornje krilo je svojom površinom bilo veće od donjeg, a njihova konstrukcija od lakih legura duraluminija i čelika bila je prekrivena platnom. Avion je mogao postići brzinu do 438 km/h na visini od 5.300 m i 342 km/h pri zemlji. Visinu od 1.000 m avion je dostizao za 1 minutu i 25 sekundi, a na visinu od 6.000 m popeo se za 7 minuta i 20 sekundi. Iako dvokrilac, dizajn CR.42 s NACA oplatom motora i aerodinamičkim oblogama točka glavnog podvozja smatrao se u to vreme modernim. Glavni nedostatak bilo je naoružanje i radio-oprema.
Tokom razvoja CR.42 je bio upoređivan s lovačkim dvokrilcem Caproni Ca.165 i smatrao se superiornijim unatoč kapronijevom modernijem dizajnu i većoj brzini (na štetu manevarskih sposobnosti). Iako se era dvokrilaca bližila svom kraju mnoge vazdušne snage iskazale su interes za ovaj lovački avion te je Falcos isporučen u više stranih zemalja.

Ubrzo nakon njegova uvođenja u borbene misije, Fiat je razvio brojne inačice. Na CR.42bis i CR.42ter je povećana vatrena moć naoružanja, a CR.42N je bio noćni lovac. CR.42AS je prilagođen za napade na zemaljske ciljeve, a CR.42B Biposto bio je školski avion s dva sedišta. Za smeštaj dva sedišta u tandemu Bipostu je produžen trup za 68 cm. Visina je u odnosu na standardni lovac bila manja za 23 cm. Masa praznog aviona bila je veća za samo 40 kg. Ukupna masa bila je 2.300 kg, a avion je mogao postići brzinu od 430 km/h (na 5.300 m visine). Proizvedeno je oko 40 aviona, a do 1945. bili su opremljeni s dva mitraljeza.

I.CR.42 i CR.42DB bile su eksperimentalne konfiguracije. Fiat je na I.CR.42 radio od 1938, a zadatak za kompletiranje projekta predat je kasnije CMASA fabrici u Marina di Pisi na obali Tirenskog mora. 1940. godine izrađen je samo prototip ovog aviona. Testiranje je započelo 1941. godine u bazi Vigna di Valle na jezeru Bracciano. Avion je mogao postići brzinu od 423 km/h, dolet je bio 950 km, a visina leta smanjena je na 9.000 m. Prazan avion bio je težak 1.850 kg.

Na CR.42DB pokušale su se poboljšati osobine ugradnjom Daimler-Benz DB 601 V12 motora od 753 kW (1.010 KS))[5]. Prototip ove inačice poletio je u martu 1941. godine. Inačica bi mogla postići maksimalnu brzinu od 518 km /h, maksimalna visina leta bila bi 10.600 m a dolet 1.250 km. Projekt je otkazan, jer dvokrilac nije ponudio nikakvu prednosti nad savremenijim dizajnom lovaca s jednim krilom. Iako se nikada nije proizvodio, smatra se da bi ovaj avion bio najbrži dvokrilac koji je ikada leteo.

Procenjuje se da je izrađeno 1.819 CR.42 aviona, uključujući i 63 (51 prema nekim izvorima) proizvedenih pod kontrolom Luftwaffea i 140 proizvedenih za izvoz.

Osnovne karakteristike

Posada: 1
Dužina: 8,25 m
Raspon krila:
gornje krilo: 9,7m
donje krilo: 6,5 m
Površina krila: 22,4 m2
Visina: 3,585 m
Masa zrakoplova: 1.782 kg

Letne karakteristike

Najveća brzina: 441 km/h
Ekonomska brzina: 399 km/h
Dolet: 780 km
Brzina penjanja: 11,8 m/s
Najveća visina leta: 10.210 m
Omer potisak/težina: 270 W/kg
Specifično opterećenje krila: 102 kg/m2
Motor: 1× Fiat A.74 RIC38 radialni, vazdušni hlađeni motor s 14 cilindara
Snaga motora: 627 kW (840 KS)

Нема коментара:

Постави коментар