Hoker fjuri je bio dvokrilni lovac izrađen za RAF početkom
tridesetih godina 20. veka. Prvobitno se zvao Hoker hornet i bio je konkurent
lakom bombarderu Hoker hart.
Hoker fjuri je bio dvokrilni jednomotorni lovac razvijen na
bazi prototipa lovca Hoker F 20/27 sa radijalnim
motorom, kome je motor zamenjen linijski vodom hlađenim motorim Rols Rois Kestrel. Avion je bio potpuno metalne konstrukcije čiji su elementi konstrukcije bili spojeni zakivcima. Gornje krilo, koje je bilo veće od donjeg bilo je jako istureno unapred. Krilca za upravljanje je imao samo na gornjim krilima. Imao je fiksni stajni trap sa uljanim amortizerima i kočnice na točkovima. Bio je naoružan sa 2 mitraljeza Vikers Mk IV kalibra 7,7 mm, i mogao je da nosi lake bombe na nosačima ispod krila.
motorom, kome je motor zamenjen linijski vodom hlađenim motorim Rols Rois Kestrel. Avion je bio potpuno metalne konstrukcije čiji su elementi konstrukcije bili spojeni zakivcima. Gornje krilo, koje je bilo veće od donjeg bilo je jako istureno unapred. Krilca za upravljanje je imao samo na gornjim krilima. Imao je fiksni stajni trap sa uljanim amortizerima i kočnice na točkovima. Bio je naoružan sa 2 mitraljeza Vikers Mk IV kalibra 7,7 mm, i mogao je da nosi lake bombe na nosačima ispod krila.
Fjuri je bio prvi lovac u operativnoj upotrebi u RAF koji je
mogao da postigne brzine veće od 200 milja na sat (320 km/h) u horizontalnom
letu. Imao je veoma osetljive komande zahvaljujući kojima je imao izvanredne
aktobatske sposobnosti. Delimično je projektovan za presretanje brzih
neprijateljskih bombardera zbog čega je za ono vreme imao izuzetno veliku
brzinu penjanja.
Proizvođen je u dve verzije. Prva verzija Fjuri I poletela
je 25. marta 1931. godine i njome je kasnije iste godine bila opremljena 43.
lovačka eskadrila. Fjuri II je predstavljao usavršenu verziju koja je imala
povećanu snagu motora za 20 %, veću maksimalnu brzinu i veću brzinu penjanja.
Uveden je u naoružanje tokom 1936-37 godine.
1935. godine su po narudžbini proizvedena i tri modela u
tzv. Španskoj varijanti koja su učestvovala u Španskom građanskom ratu na obe
strane. Ova verzija imala je pojednostavljen stajni trap i mogla je da postigne
maksimalnu brzinu od 389 km/h.
Do 1939. godine. Fjuri je zamenjen u naoružanju eskadrila
RAF-a novim modelima aviona kao što su Gloster Gladijator i Hoker hariken.
Međutim, još uvek je bio u upotrebi u nekim stranim vazduhoplovstvima početkom
1940. god.; Jugoslovenski Hoker fjuri učestovali su u borbama sa nemačkim vazduhoplovstvom
tokom napada na Jugoslaviju u aprilu 1941. godine.
Ukupno je proizvedeno 262 Hoker fjurija, od kojih je 22
aviona isporučeno Persiji, 3 Portugalu, najmanje 30 Južnoj Africi i 30
Jugoslaviji dok su ostali avioni bili u naoružanju Britanskog ratnog
vazdhoplovstva.
Hoker fjuri u naoružanju JKRV
Neposredno pred nemački napad na Jugoslaviju, aprila 1941.
godine avionima Hoker fjuri bio je naoružan Peti lovački puk iz sastava Treće
vazduhoplovne mešovite brigade JKRV.
Peti lovački puk, pod komandom potpukovnika Leonida Bajdaka
bio je sačinjen od 35 i 36. lovačke grupe od kojih je svaka bila naoružana sa
po 15 dvokrilnih lovaca Hoker fjuri II. 35. lovačka grupa, u čijem sastavu su
bile 109. i 110. lovačka eskadrila, nalazila se na aerodromu Kosančić u blizini
Leskovca, dok je 36. lovačka grupa, sastavljena od 111. i 112. lovačke
eskadrile, bila stacionirana na aerodromu Režanovačka Kosa u blizini Kumanova.
35. lovačka grupa je, zahvaljujući odličnom maskiranju
aviona izbegla gubitke prilikom iznenadnog napada nemačkog vazduhoplovstva, 6.
aprila izjutra na aerodrom Kosančić. Tokom narednih dana 35. lovačka grupa je
izvršila nekoliko bezuspešnih presretanja nemačkih bombardera i lovaca zbog
znatno manje maksimalne brzine lovaca Hoker fjuri. Bežeći pred neprijateljskim
oklopnim kolonama, koje su brzo prodirale u dubinu teritorije 35. lovačka grupa
je izvršila više preleta na druge aerodrome. Sedam preostalih Fjurija ove
lovačke grupe koji su 13. aprila sleteli na aerodrom u Nikšiću zapalile su 15.
aprila njihove posade na zemlji da ne bi pali neprijatelju u ruke.
Aerodrom Režanovačka Kosa, na kojem je bila stacionirana 36.
lovačka grupa napadnut je 6. aprila, rano izjutra, od strane velike formacije
nemačkih lovaca. Međutim, samo jedan lovac Hoker fjuri je uništen na zemlji.
111. lovačka eskadrila, koja je krenula na poletanje tokom napada, pretrpela je
žestoke gubitke ali je omogućila 112. lovačkoj eskadrili da uzleti i da se
suprotstavi neprijatelju. U neravnopravnoj borbi koja je usledila, Nemci su
oborili 11 jugoslovenskih Hoker fjurija (uključujući i jedan koji je uništen
tokom prinudnog sletanja). Jugoslovenski piloti oborili su pet nemačkih aviona,
3 Me-109 i 2 Me-110, od kojih su tri oborena namernim udarom u protivnički
avion što je bio prvi ovakva slučaj zabeležen u Drugom svetskom ratu.
36. lovačka grupa je posle ovog napada ostala sa samo 2
operativna Hoker fjurija. Jedan Hoker fjuri izgubljen je tokom preleta na
aerodrom 35. lovačke grupe, a drugi je uništen na zemlji u vazdušnom napadu 8.
aprila, čime je 36. lovačka grupa prestala da postoji.
Italijanske snage su nakon kapitulacije Jugoslavije 17.
aprila 1941. godine zarobile najmanje dva jugoslovenska Hoker fjurija koji su
prebačeni u Italiju na ispitivanje.
Ładnie to wygląda.
ОдговориИзбриши