Странице

среда, 6. новембар 2013.

Shenyang J-XX

Čendu J-20 („Moćni zmaj“) je kineski dvomotorni borbeni avion, pete generacije. „Diskretan“ je, smanjena mu je uočljivost (engl. stealth). To treba da mu obezbedi teže otkrivanje, praćenje i „zahvat“ od strane protivničkih radara i drugih senzora, u toku operacija u vazdušnom prostoru.

Poleteo je je 11. januara 2011. godine. Očekuje se da će biti operativan u periodu 2017-2019. godine.

Razvoj

J-20 je proizašao iz razvojno eksperimentalnih programa, koji su pokrenuti krajem 90-tih godina prošlog veka sa kodnim nazivom J-XX, sa ciljem dobijanja „nevidljivog“ lovca pete generacije. Razvijena su dva eksperimentalna prototipa, „2001-01“ i „2001-02“, sa završetkom 2010. godine. Ispitivanja zatrčavanja na zemlji su izvršena 22. decembra 2010. godine, a obaveštenje je dato osam dana kasnije. Prvi let u trajanju od 20 minuta, učinjen je 11. januara 2011. godine. Podaci o razvoju i karakteristikama aviona su veoma oskudni.

Projekat

J-20 je dvomotorni jednosed, nešto je veći i teži avion od ruskog Suhoja PAK FA i američkog F-22 Raptora. Procenjuje se da mu je masa dužina 23 metra, a raspon krila 14 metara. Očekuje se maksimalna masa u poletanju od 34 do 36 tone, sa unutrašnjim teretima. Pogon prototipa je sa dva ruska motora, Saturn 117S, ukupnog potiska od 155 kN. Kineski izvori tvrde da će pogon obezbeđivati dva dvoprotočna motora visoke klase sa potiskom od 190 kN, i sa upravljanjem vektora potiska. Pentagon tvrdi da je kineski razvoj motora problematičan i moraće se osloniti na rusku isporuku.


Kineski izvori tvrde da avion ispunjava standarde pete generacije lovačkih aviona. Biće u stanju da razvije nadzvučnu brzinu i bez uključivanja dopunskog sagorevanja motora, da manevriše sa velikim faktorom preopterećenja, opremljen je sa naprednom elektronikom, diskretan (neprimetan) je i višenamenski je sa mogućnošću poletanja sa kratkih staza.

Prema izveštajima svetskih medija, prototip Čendu J-20 ima ruski motor sa Su-35S. Međutim, prema fotografijama sa prvog leta prototipa, postala je opravdana pretpostavka da su ipak ugrađena dva kineska motora VS-10G? Većina ostvarenih taktičkih i tehničkiih karakteristika, ostaje misterija. Očigledno je da Čendu J-20 u mnogome asocira na mešavinu američkog F-22 Raptora i ruskog MiG 1.44 (bivši konkurent avionu Suhoj PAK FA).

Verovatno će J-20 imati slabije performanse i agilnost u manevru od Raptora i Suhoja, ali moguće da će imati veće zalihe oružja i nosiće više goriva. J-20 ima duži i širi trup, što može biti opravdanje za tu pretpostavku. Ima nisko spušten usisnik vazduha, delta krilo, kanard konfiguraciju, kapljast oblik poklopca kabine, konvencionalnu okruglu mlaznicu i celoobrtna dva vertikalna repa. Prednji deo J-20 veoma liči na Raptora a ostali delovi na MiG 1.44 i Suhoj PAK FA.

Ambiciozni kineski projekat može dovesti u pitanje njihovo zaostajanje u tehnologiji i iskustvima sa električnim komandama leta, u koji je ambiciozno integrisan i napadno navigacijski sistem i upravljanje sa motorima. Očekuje se opremanje sa savremenim radarom, sa antenom sa elektronskim skeniranjem. Takođe bi trebala biti opremljena kabina sa integrisanim upravljačkom pokazivačkim sistemimma. 

Drugi prototip ima motore sa diskretnim mlaznicama, koje emituju manji toplotni odraz za protivničke senzore.

Proizvodnja i perspektiva izvoza

Pretpostavlja se da je Kina odbila da učestvuje u zajedničkom razvoju i proizvodnji novih lovaca pete generacije sa Rusijom, s obzirom da je verovatno Rusija tražila veće učešće od njih. Kineski lideri su ubeđeni da imaju bolji projekat, od ruskog Suhoja PAK FA. Komentator Ilja Kramnik tvrdi da je Kina i dalje 10 do 15 godina iza Amerike i Rusije u vazduhoplovnim tehnologijama, posebno u vrhunskoj za lovce i verovatno neće biti u stanju da proizvodi napredne strukture od kompozitnih materijala, avioniku, složene i sofisticirane senzore. Izlaz će tražiti u njihovom uvozu. Ujedno, on špekuliše da bi Kina mogla biti u stanju da proizvede J-20, po nižoj ceni za 50% do 80% od američkih i ruskih aviona pete generacije. Potencijalne kupce vidi u Pakistanu, nekim zemljama Bliskog istoka, Latinske Amerike, jugoistočne Azije i u bogatijim zemljama u Africi. Konačno je nejasno, da li je J-20 prototip ili eksperimentalni avion, demonstrator koncepcije, na osnovu čijih rezultata ispitivanja sledi razvoj prototipa?

Karakteristike

Avion je u razvoju, navedene karakteristike su preliminarne, pošto su procenjene nna osnovu dostupnih slika.

Opšte karakteristike

Posada: 1
Dužina: 23 m
Raspon krila: 14 m
Maksimalna masa u poletanju: 34 013–36 281 kg

Potisak: 2hDvoprotočna turbomlazna motora sa upravljanjem vektora potiska, ukupno 155 kN. U seriji bi trebalo biti od 190 kN.

Нема коментара:

Постави коментар