Čendu J-20 („Moćni
zmaj“) je kineski dvomotorni borbeni avion, pete generacije. „Diskretan“ je,
smanjena mu je uočljivost (engl. stealth). To treba da mu obezbedi teže
otkrivanje, praćenje i „zahvat“ od strane protivničkih radara i drugih senzora,
u toku operacija u vazdušnom prostoru.
Poleteo je je 11. januara 2011. godine. Očekuje se da će
biti operativan u periodu 2017-2019. godine.
Razvoj
J-20 je proizašao iz razvojno eksperimentalnih programa,
koji su pokrenuti krajem 90-tih godina prošlog veka sa kodnim nazivom J-XX, sa
ciljem dobijanja „nevidljivog“ lovca pete generacije. Razvijena su dva
eksperimentalna prototipa, „2001-01“ i „2001-02“, sa završetkom 2010. godine.
Ispitivanja zatrčavanja na zemlji su izvršena 22. decembra 2010. godine, a
obaveštenje je dato osam dana kasnije. Prvi let u trajanju od 20 minuta,
učinjen je 11. januara 2011. godine. Podaci o razvoju i karakteristikama aviona
su veoma oskudni.
Projekat
J-20 je dvomotorni jednosed, nešto je veći i teži avion od
ruskog Suhoja PAK FA i američkog F-22 Raptora. Procenjuje se da mu je masa
dužina 23 metra, a raspon krila 14 metara. Očekuje se maksimalna masa u
poletanju od 34 do 36 tone, sa unutrašnjim teretima. Pogon prototipa je sa dva
ruska motora, Saturn 117S, ukupnog potiska od 155 kN. Kineski izvori tvrde da
će pogon obezbeđivati dva dvoprotočna motora visoke klase sa potiskom od 190
kN, i sa upravljanjem vektora potiska. Pentagon tvrdi da je kineski razvoj
motora problematičan i moraće se osloniti na rusku isporuku.
Kineski izvori tvrde da avion ispunjava standarde pete
generacije lovačkih aviona. Biće u stanju da razvije nadzvučnu brzinu i bez
uključivanja dopunskog sagorevanja motora, da manevriše sa velikim faktorom
preopterećenja, opremljen je sa naprednom elektronikom, diskretan (neprimetan)
je i višenamenski je sa mogućnošću poletanja sa kratkih staza.
Prema izveštajima svetskih medija, prototip Čendu J-20 ima
ruski motor sa Su-35S. Međutim, prema fotografijama sa prvog leta prototipa,
postala je opravdana pretpostavka da su ipak ugrađena dva kineska motora
VS-10G? Većina ostvarenih taktičkih i tehničkiih karakteristika, ostaje
misterija. Očigledno je da Čendu J-20 u mnogome asocira na mešavinu američkog
F-22 Raptora i ruskog MiG 1.44 (bivši konkurent avionu Suhoj PAK FA).
Verovatno će J-20 imati slabije performanse i agilnost u
manevru od Raptora i Suhoja, ali moguće da će imati veće zalihe oružja i nosiće
više goriva. J-20 ima duži i širi trup, što može biti opravdanje za tu pretpostavku.
Ima nisko spušten usisnik vazduha, delta krilo, kanard konfiguraciju, kapljast
oblik poklopca kabine, konvencionalnu okruglu mlaznicu i celoobrtna dva
vertikalna repa. Prednji deo J-20 veoma liči na Raptora a ostali delovi na MiG
1.44 i Suhoj PAK FA.
Ambiciozni kineski projekat može dovesti u pitanje njihovo
zaostajanje u tehnologiji i iskustvima sa električnim komandama leta, u koji je
ambiciozno integrisan i napadno navigacijski sistem i upravljanje sa motorima.
Očekuje se opremanje sa savremenim radarom, sa antenom sa elektronskim
skeniranjem. Takođe bi trebala biti opremljena kabina sa integrisanim
upravljačkom pokazivačkim sistemimma.
Drugi prototip ima motore sa diskretnim mlaznicama, koje
emituju manji toplotni odraz za protivničke senzore.
Proizvodnja i perspektiva izvoza
Pretpostavlja se da je Kina odbila da učestvuje u
zajedničkom razvoju i proizvodnji novih lovaca pete generacije sa Rusijom, s
obzirom da je verovatno Rusija tražila veće učešće od njih. Kineski lideri su
ubeđeni da imaju bolji projekat, od ruskog Suhoja PAK FA. Komentator Ilja
Kramnik tvrdi da je Kina i dalje 10 do 15 godina iza Amerike i Rusije u
vazduhoplovnim tehnologijama, posebno u vrhunskoj za lovce i verovatno neće
biti u stanju da proizvodi napredne strukture od kompozitnih materijala,
avioniku, složene i sofisticirane senzore. Izlaz će tražiti u njihovom uvozu.
Ujedno, on špekuliše da bi Kina mogla biti u stanju da proizvede J-20, po nižoj
ceni za 50% do 80% od američkih i ruskih aviona pete generacije. Potencijalne
kupce vidi u Pakistanu, nekim zemljama Bliskog istoka, Latinske Amerike,
jugoistočne Azije i u bogatijim zemljama u Africi. Konačno je nejasno, da li je
J-20 prototip ili eksperimentalni avion, demonstrator koncepcije, na osnovu
čijih rezultata ispitivanja sledi razvoj prototipa?
Karakteristike
Avion je u razvoju, navedene karakteristike su preliminarne,
pošto su procenjene nna osnovu dostupnih slika.
Opšte karakteristike
Posada: 1
Dužina: 23 m
Raspon krila: 14 m
Maksimalna masa u poletanju: 34 013–36 281 kg
Potisak: 2hDvoprotočna turbomlazna motora sa upravljanjem
vektora potiska, ukupno 155 kN. U seriji bi trebalo biti od 190 kN.
Нема коментара:
Постави коментар