понедељак, 9. децембар 2013.

Mitsubishi J2M

Mitsubishi J2M Raiden je bio lovački avion u službi Japanske carske mornarice tokom Drugog svetskog rata.

J2M je dizajnirao Jiro Horikoshi, dizajner aviona A6M Zero. Dizajniran je striktno kao presretač za odbranu domaćeg područja, kako bi se mogao nositi s opasnošću od napada bombardera koji deluju s velikih visina. 


J2M je bio širok i nazgrapan avion, kako bi se u istog mogao smestiti veliki Mitsubishi Kasei motor, inače korišten za bombardere. Vidljivost za pilota je bila slaba, ali kupolasti poklopac kabine uveden kasnije je donekle rešio taj problem. Serijsku proizvodnju i uvođenje u službu su odgađali problemi s motorom. Stalne preinake dovodile su do mnogih novih verzije. Najnaprednija verzije za delovanje na velikim visinama je trebao biti J2M4 Model 34, koji je prvi let imao u kolovozu 1944. godine. Bio je opremljen s motorom "Kasei 23c" od 1820 KS-a, te dva 20 mm topa u trupu uz standardna četiri u krilima, a zbog nerešivih problema s turbo punjačem celi projekt je otkazan te su proizvedena samo dva probna primerka.

Proizvodnja

Ukupno je proizveden 621 avion u tvornicama "Mitsubishi Jukogyo K.K" u Nagoyi i Suzuki. 128 primeraka aviona J2M3 je proizvedeno u tvornici "Koza Kaigun Kokusho".
J2M1 - 8 aviona.
J2M2 - 131 aviona. (približno)
J2M3 - 307 aviona i 128 proizvedenih u fabrici "Koza KK".
J2M4 - 2 aviona. (uključujući jedan "J2M3" pretvoren u "J2M4")
J2M5 - 43 aviona.
J2M6 - 2 aviona.

Operativna uporaba

Prvih nekoliko proizvedenih primeraka J2M2 su isporučeni tokom decembra 1942. godine, a pojavili su se određeni problemi s motorom. Popravci i poboljšanja su trajali gotovo godinu dana dok prvi primerci "J2M2 Model 11" nisu dostavljani eskadrili "381. Kokutai u decembru 1943. godine. Uporedno s "J2M2" počela je i proizvodnja inačice "J2M3 Raiden Model 21". Prvi "J2M3" su se pojavili u oktobru 1943. godine, ali su dostavljani tek početkom februara 1944. godine. Raiden je imao svoje vatreno krštenje u junu 1944. godine tokom Bitke na Filipinskom moru. Nekolicina "J2M" je delovala s Guama i Saipana, dok je manji broj istih bio na Filipinima. Iako je primarno bio dizajniran za odbranu od američkih bombardera Boeing B-29 Superfortress, zbog određenih problema nije mogao delovati na velikim visinama.

J2M1 - prototip s motorom "Mitsubishi MK4C Kasei 13", naoružan s dva 7.7mm "Type 97" mitraljeza i dva 20mm "Type 99" topa u krilima;
J2M2 Model 11 - s motorom "Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a";
J2M3 Model 21 - s motorom "Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a" i po dva 20 mm topa "Type 99 Model I" i 2 "Type 99 Model II" ;
J2M3a Model 21A - s motorom "Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a" i 4 20 mm topa "Type 99 Model II";
J2M4 Model 32 - prototip opremljen motorom "Mitsubishi MK4R-C Kasei 23c";
J2M5 Model 33 - veći, teži i brži model s manjih dosegom i motorom "Mitsubishi MK4U-A Kasei 26a", s dva topa 20mm "Type 99" u trupu i dva 20mm "Type 99 Model II" u krilima.
J2M5a Model 33A - s 4 topa 20mm "Type 99 Model II" u krilima, s poboljšanim osobinama;.
J2M6 Model 31 - kronološki ranija verzije od "J2M4" i "J2M5", bazirana na "J2M3", s većim kokpitom.
J2M6a Model 31A - kronološki ranija verzije nego "J2M4" i "J2M5", bazirana na "J2M3a". Samo jedan primerak izrađen.
J2M7 Model 23A - J2M3 pogonjen s motorom "Kasei 26a", nijedan nije izrađen.
J2M7a Model 23A
J2M3a s motorom "Kasei 26a", niti jedan nije izrađen.

Korisnici

Naval Ensign of Japan.svg Japanska mornarica
302. Kokutai
332. Kokutai
352. Kokutai
381. Kokutai
Genzan Kokutai
Tainan Kokutai
Flag of Indonesia.svg Indonezija - zarobljen mali broj aviona nakon rata
Flag of North Korea.svg Severna Koreja- zarobljeno nekoliko nakon rata

Tehničke karakteristike (Mitsubishi J2M5)
Osnovne karakteristike
Posada: 1
Dužina: 9,70 m
Raspon krila: 10,80 m
Površina krila: 20 m 2
Visina: 3,81 m
Masa aviona: 2839 kg
Maksimalna dozvoljena masa aviona: 3482 kg

Letne karakteristike
Najveća brzina: 612 km/h
Dolet: 560 km
Brzina penjanja: 1170 m/min
Najveća visina leta: 11250 m
Specifično opterećenje krila: 174 kg/m2
Motor: 1 × Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a
Propeler: 1

Naoružanje

Naoružanje: 4 × 20 mm „Type 99“ top u krilima, 2 x 60 kg bombi ili 2 x 200 litara rezervni rezervoar za gorivo

Нема коментара:

Постави коментар