Странице
▼
четвртак, 28. новембар 2013.
среда, 27. новембар 2013.
Američki bombarderi B-52 ušli u vazdušni prostor Kine!
Nakon što je Kina najavila da će u Istočnom kineskom moru
uspostaviti „zonu protivvazdušne odbrane“, koja pokriva veliku površinu Južne
Koreje i Tajvana, uključujući i arhipelag Senkaku, arhipelag pod kontrolom
Japana na koje pravo polaže i Kina te ga naziva Diaoyu, na Dalekom je istoku
porasla napetost.
Uprkos teritorijalnim sporovima sa Japanom, a neki bi
rekli upravo zbog njih, Peking je u Južno kinesko more poslao svoj nosač aviona
Liaoning. Kina je poslala nosač aviona na vežbe u Južno kinesko more.
Istovremeno, japanske aviokompanije ANA i JAL na zahtev vlasti u Tokiju
objavile da će obustaviti sve svoje letove prema Kini čija ruta prolazi kroz
spomenutu zonu.
уторак, 19. новембар 2013.
Er Srbija kupuje 10 novih aviona
Avikompanija Er Srbija objavila je da
je potvrđen dolazak u njenu flotu 10 aviona nove generacije erbas A320neo, sa
isporukom od 2018. i 2020. godine, a kupovina će koštati milijardu dolara.
Posao koji je postignut za potrebe Er Srbije je objavljen na
"Dubai Air
Show" manifestaciji, saopštila je Er Srbija.
недеља, 17. новембар 2013.
Pao avion, poginuli svi putnici i članovi posade
Avion „boing 737“ srušio se prilikom sletanja na aerodorom u
ruskom gradu Kazanju, pri čemu je poginulo svih 50 osoba koje su se u njemu
nalazile, saopštilo je rusko ministarstvo za vanredne situacije.
Među poginulima u avionskoj nesreći, nalaze se sin
predsednika republike Tatarstan Irek Minihanov i načelnik Federalne službe
bezbednosti za republiku Tatarstan Aleksandar Antonov.
Itihad kupuje 87 aviona
„Itihad ervejz“ i
„Erbas“ potpisali su ugovor o kupovini 87 aviona ukupne vrednosti 19 milijardi
dolara. Kompanija iz Abu Dabija poručila i 56 aviona od američkog proizvođača
„Boing“
Izvršni direktor „Etihada“ Džejms Hogan rekao je na
konferenciji za novinare prvog dana 13. avio-mitinga u Dubaiju da se, uz
mogućnost kupovine još aviona, ugovor odnosi na nabavku ukupno 117 letelica.
субота, 16. новембар 2013.
Messerschmitt Me 262
Meseršmit Me 262 (nem. Messerschmitt Me 262) — nemački
mlazni lovac 1. generacije, lovac-bombarder, noćni lovac i izviđač, u toku
Drugog svetskog rata. To je prvi mlazni avion na svetu koji se serijski
proizvodio, a ujedno je i prvi mlazni avion koji je učestvovao u borbi.
Me 262 je predstavljao prekretnicu u istoriji vazdušnog
ratovanja. Iako je predstavljao neverovatan kvalitativni skok u odnosu na
dotadašnje lovačke avione, uveden je u borbenu upotrebu relativno kasno (krajem
1943. godine) i u početku je totalno pogrešno primenjivan. Ukupno je
proizvedeno oko 1.400 primeraka ali je operativno bilo samo oko 300.
петак, 15. новембар 2013.
Srušio se „Orao 22“
U okolini sela Mrčajevci, nadomak Čačka, prilikom probnog
leta-tehničke probe vazduhoplova, srušio se avion Vojske Srbije tipa „J-22 Orao“.
Pilot koji je upravljao avionom se katapultirao i dobro se oseća.
Pilot major Ivan Pantić iz 98. vazduhoplovne brigade iz
Kraljeva, tom prilikom se katapultirao iz aviona.
Avion je pao na livadu u rejonu sela Mrčajevci ne oštetivši
objekte i ljudstvo.
Mesto pada aviona je obezbeđeno u saradnji sa pripadnicima
Ministarstva unutrašnjih poslova.
четвртак, 7. новембар 2013.
Sukhoi PAK FA
Suhoj PAK FA, pod radnom oznakom T-50, je program ruskog
lovca pete generacije. Njegova osnovna namena je lovca–presretača. Smanjene je
uočljivosti, što treba da mu omogući neprimećenost od protivničkih radara i
drugih senzora, u toku operacija u vazdušnom prostoru.
среда, 6. новембар 2013.
Dassault Rafale
Rafal je francuski višenamenski dvomotorni
borbeni avion četvrte generacije. Razvio ga je i proizvodi Marsel Daso, zajedno
sa svojim tradicionalnim kooperantima. Koncepcijski, ovaj avion se zasniva na
aerodinamičkoj šemi delta krila, blisko spregnutog sa kanarom.
Rafal treba da bude oslonac francuskog nacionalnog
vazduhoplovstva i ratne mornarice, kao i inostranih tradicionalnih korisnika
borbenih aviona Marsel Daso, za dejstva sa kopna i mora, u periodu do 2040.
godine. Namenjen je da ravnopravno izvršava zadatke protivvazduhoplovne
odbrane, premoći u vazdušnom prostoru i dejstva vazduh-zemlja i
vazduh-more.
Shenyang J-XX
Čendu J-20 („Moćni
zmaj“) je kineski dvomotorni borbeni avion, pete generacije. „Diskretan“ je,
smanjena mu je uočljivost (engl. stealth). To treba da mu obezbedi teže
otkrivanje, praćenje i „zahvat“ od strane protivničkih radara i drugih senzora,
u toku operacija u vazdušnom prostoru.
Poleteo je je 11. januara 2011. godine. Očekuje se da će
biti operativan u periodu 2017-2019. godine.
Razvoj
J-20 je proizašao iz razvojno eksperimentalnih programa,
koji su pokrenuti krajem 90-tih godina prošlog veka sa kodnim nazivom J-XX, sa
ciljem dobijanja „nevidljivog“ lovca pete generacije. Razvijena su dva
eksperimentalna prototipa, „2001-01“ i „2001-02“, sa završetkom 2010. godine.
Ispitivanja zatrčavanja na zemlji su izvršena 22. decembra 2010. godine, a
obaveštenje je dato osam dana kasnije. Prvi let u trajanju od 20 minuta,
učinjen je 11. januara 2011. godine. Podaci o razvoju i karakteristikama aviona
su veoma oskudni.
Projekat
J-20 je dvomotorni jednosed, nešto je veći i teži avion od
ruskog Suhoja PAK FA i američkog F-22 Raptora. Procenjuje se da mu je masa
dužina 23 metra, a raspon krila 14 metara. Očekuje se maksimalna masa u
poletanju od 34 do 36 tone, sa unutrašnjim teretima. Pogon prototipa je sa dva
ruska motora, Saturn 117S, ukupnog potiska od 155 kN. Kineski izvori tvrde da
će pogon obezbeđivati dva dvoprotočna motora visoke klase sa potiskom od 190
kN, i sa upravljanjem vektora potiska. Pentagon tvrdi da je kineski razvoj
motora problematičan i moraće se osloniti na rusku isporuku.
BAE F-35 Lightning II
F-35 lajtning II je jednomotorni višenamenski borbeni avion,
pete generacije, sa umanjenom uočljivošću. Namenjen je za borbu za prevlast u
vazdušnom prostoru, protiv ciljeva na Zemlji i moru, kao i za izvršavanje
zadataka izviđanja.
Dosadašnji razvoj su finansirale Sjedinjene Američke Države
i Velika Britanija, a pridružile su im se i druge države, koje nameravaju da
taj avion uvedu u svoju operativnu upotrebu. Razvoj aviona F-35 lajtning II,
odvijan je u tri varijante: sa klasičnim poletanjem i sletanjem, vertikalnim
poletanjem i sletanjem, a treća je mornarička za palubnu upotrebu sa nosača
aviona. Za sve tri varijante, delovi su maksimalno unificirani, sa međusobnom
podudarnošću od 80%. Postignuta je smanjena uočljivost (stelt), u kome cilju je
projektovano i unutrašnje nošenje naoružanja, u „bunkeru“ u trupu aviona.
Prototipski razvoj i projektovanje je realizovala firma
Lokid Martin, koja je i nosilac razvoja eksprimentalnog aviona X-35,
prethodnika ovom programu. Prototip aviona F-35 lajtning II je prvi put leteo
15. decembra 2006. godine.
Boeing F-22 Raptor
F-22 raptor (engl. F-22 Raptor) je trenutno jedini borbeni
avion pete generacije u operativnoj upotrebi, i to u Američkom ratnom
vazduhoplovstvu. Avion može da leti brže od brzine zvuka na baznom potisku, bez
uključivanja dopunskog sagorevanja motora.
Raptora karakteriše sposobnost letenja na izuzetno velikim
visinama i brzinama. Na njemu je primenjena najsavremenija tehnologija
aerodinamičkog oblikovanja, gradnje motora, visok odnos potisak / masa,
sofisticirana elektronska i druga oprema, sistem upravljanja, savremena
integracija avionskih sistema i više tehnologija za smanjenje uočljivosti i
mogućnosti otkrivanja sa senzorima, sa zemlje i iz vazduha.
Rekorder je po ceni i po troškovima operativne upotrebe, po
času leta.
уторак, 5. новембар 2013.
Fiat G.55
Zasluga za nastanak ovog lovca pripada tada mladom inzinjeru Đuzepe Gabrijeliju (Giuseppr Gabrielli). U samom početku svoje karijere je bio zaposljen u firmi „Pjadjo0147 (Piaggio), a 1931. godine prelazi u F.I.A.T. (Fabrika Italiana di Automobili Torino). Tamo je dobio svoju sopstvenu crtačku kancelariju tako da je dobio mogućnost da se posveti svojim radovima. Njegov rani opus sadržao je nevojne tipove aviona dok projekat aviona G.50 predstavlja njegov prvi projekat borbene letelice.
Macchi C.205
Macchi C.205 (poznat i kao MC.205, ("Macchi
Castoldi")) Veltro bio je talijanski lovac tokom Drugog svetskog rata.
Izgrađen je u fabrici Aeronautica Macchi. Uz Reggiane Re.2005 i Fiat G.55,
Macchi C.205 bio je jedan od tri italijanska lovca iz "Serie 5"
pokretan moćnim Daimler-Benz DB 605 motorom. C.205 je nastao na osnovi C.202
Folgore.
S maksimalnom brzinom od oko 640 km/h, dva 20 mm topa kao i
12,7 mm mitraljezom Breda, C.205 je
Macchi C.202
Avion Macchi C.202, tzv. grom, bio je italijanski avion u Drugom
svetskom ratu. Ovaj borbeni avion sagradila je Macchi Aeronautica.
Macchi C.202 dizajnirao je Mario Castold i po njemu je
oznaka.
Pokazao se kao efikasan avion. Ipak, C.202 imao je svoje
nedostatke, poput svog prethodnika, Macchi C.200. Bio je nedovoljno naoružan, samo
sa dva mitraljeza. Kiseonik sistem je bio neefikasan, pa su piloti tokom misija
doživeli fatalne nesreće.
Heinkel He 162
Hajnkel He 162 Folksjeger (nem. Volksjäger - narodni lovac)
je bio nemački jednomotorni mlazni lovac uveden u naoružanje Luftvafe pred kraj
Drugog svetskog rata. Zvanični naziv za He 162 bio je Folksjeger, ali je poznat
i pod nazivom Salamander (tajni naziv projekta) i kao Spac (nem. Spatz -
vrabac; ime koje mu je dao sam Hajnkel). Avion je najvećim delom bio napravljen
od drveta zato što je metal bio korišćen za proizvodnju borbenih aviona kao što
su Me 262 i Ar 234.
Kada je američka 8. vazduhoplovna armija obnovila kampanju
strateškog bombardovanja Nemačke, početkom 1944. godine, američki bombarderi
dejstovali su pod snažnom lovačkom zaštitom. Nemački
Heinkel He 100
Heinkel 100 bio je nemački borbeni avion nastao nešto pre Drugog
svjetskog rata. Dizajniran je u fabrici Heinkel . Iako se pokazao kao jedan od
najbržih borbenih aviona na svetu u vreme njegovog razvoja, dizajn nije naručen
za serijsku proizvodnju. Oko 19 prototipova je izgrađeno. Ništa se zna da li su
preživeli rat.
Razlog za neuspeh HE 100 da dođe do proizvodje je predmet
rasprave. Zvanično, Luftwaffe odbacio je HE
понедељак, 4. новембар 2013.
Messerschmitt Me 262
Meseršmit Me 262 (nem. Messerschmitt
Me 262) — nemački mlazni lovac 1. generacije, lovac-bombarder, noćni lovac i
izviđač, u toku Drugog svetskog rata. To je prvi mlazni avion na svetu koji se
serijski proizvodio, a ujedno je i prvi mlazni avion koji je učestvovao u
borbi.
Me 262 je predstavljao prekretnicu
u istoriji vazdušnog ratovanja. Iako je predstavljao neverovatan
субота, 2. новембар 2013.
Focke-Wulf Fw 190
Foke -Vulf Fw 190 (nem. Focke-Wulf Fw 190), poznatiji pod
nadimkom "Würger" (ptica kasapin) je bio jednosedi, jednomotorni
lovački avion nemačke Luftvafe i jedan od najboljih lovačkih aviona svog
vremena. Korišćen je u velikom broju tokom Drugog svetskog rata.
Proizvedeno je
preko 20.000 primeraka ovog aviona uključućujući i 6.000 u verziji jurišnog
bombardera.