субота, 16. новембар 2013.

Messerschmitt Me 262

Meseršmit Me 262 (nem. Messerschmitt Me 262) — nemački mlazni lovac 1. generacije, lovac-bombarder, noćni lovac i izviđač, u toku Drugog svetskog rata. To je prvi mlazni avion na svetu koji se serijski proizvodio, a ujedno je i prvi mlazni avion koji je učestvovao u borbi.

Me 262 je predstavljao prekretnicu u istoriji vazdušnog ratovanja. Iako je predstavljao neverovatan kvalitativni skok u odnosu na dotadašnje lovačke avione, uveden je u borbenu upotrebu relativno kasno (krajem 1943. godine) i u početku je totalno pogrešno primenjivan. Ukupno je proizvedeno oko 1.400 primeraka ali je operativno bilo samo oko 300. 


Me 262 je prvobitno zamišljen i projektovan kao lovački avion. Međutim, po ličnom Hitlerovom naređenju morao je biti pretvoren u jurišni bombarder što je zahtevalo njegovo opremanje nosačima za bombe. Ukoliko se ima u vidu činjenica da je Me 262 bio čistokrvni lovački avion, njegovo pretvaranje u jurišnog bombardera je bilo izuzetno komplikovano i značajno je odložilo njegovo uvođenje u borbenu upotrebu. Bombarderska verzija imala je malu nosivost dok su bombe koje su se nalazile na spoljnim nosačima značajno su smanjivale maksimalnu brzinu aviona zbog čega je njegov značaj kao jurišnog bombardera bio veoma mali. Hitler je konačno uspeo da sagleda potencijalni značaj ovog mlaznog lovca u vazdušnoj odbrani Trećeg rajha, ali je tada već bilo kasno. Iako je Me 262 stekao zastrašujuću reputaciju, nedostatak goriva, konstantni napadi iz vazduha kao i mali broj iskusnih pilota obučenih za let na mlaznim lovcima značajno su umanjili njegov uticaj na dalji tok rata.

Veoma komplikovan za letenje Me 262 je zahtevao da njime upravljaju iskusni piloti. Zbog toga su pred kraj Drugog svetskog rata formirane male eltine lovačke jedinice, sastavljene od najpoznatijih nemačkih lovačkih asova koji su letelei na Me 262. Neki od njih su i pogunuli pilotirajući ovim avionom kao što je to bio slučaj sa Valterom Novotnijem. Njega su, prilikom sletanja na aerodrom napali i oborili saveznički lovci.
Dok je u punoj brzini i na visini skoro je nedodirljiv, jedini je problem bio da se piloti naviknu da imaju malo vremena da naciljaju (brzo prolete pored cilja). Međutim svako uplitanje u manevarsku borbu sa lovačkim avionima tog doba bilo je totalno neizvesno, na malim brzinama ovaj avion je trom i maltene, bez manevra.
Relativno rizično je bilo i poletanje, priraštaj potiska mlazni motora je znatno sporiji od vučne sile sa klipno — elisnim pogonom. Odjednom se ispostavi da je poletna staza nedovoljno dugačka i da nema dovoljno brzine za poletanje. I sletanje je bilo problematično, pošto nema elisu koja pravi otpor kada se oduzme gas, nije bilo moguće značajnije ga usporiti u vazduhu (nije imao vazdušne kočnice). To je imalo i svoje prednosti, tokom vazdušne borbe ukoliko treba brzo pobeći pređe se u strmo obrušavanje i avion iz istih razloga ubrzava vrlo brzo.

Iako neverovatno opasan protivnik, Me 262 je imao i jedan ozbiljan nedostatak. Naime, gorivo koje se koristilo za pogon mlaznih motora bilo je veoma zapaljivo. Često je samo nekoliko pogodaka iz mitraljeza savezničkih lovaca bilo dovoljno da se nemački lovac pretvori u vatrenu buktinju. Zbog toga su nemački piloti vršili napade na bombarderske formacije pri punoj brzini i retko su se upuštali u manevarsku borbu sa njihovom lovačkom pratnjom.

Karakteristike

Ipak bila je to strašna mašina i piloti su voleli da lete na njemu, bila je to brza ptica. Piloti koji su pametno leteli tim avionom i imali podršku na sletanju bili su maltene sigurni da će toga dana u kantini posle letenja piti pivo sa kolegama.

Primera radi, u to doba (kraj 1944-1945) imali su i Englezi mlazni avion Gloster meteor, ali taj avion po kvalitetu nije bio ni blizu nemačkom Me-262. Skoro nikakve rezultate nije postizao u vazdušnim borbama, jedini kvalitet mu je bila brzina. Zbog toga ga nisu ni sami Englezi mnogo koristili u borbama.
Meseršmit Me 262 nije mogao ništa specijalno da uradi krajem Drugog svetskog rata. Rat je već bio izgubljen i nemačka industrija nije više bila u stanju da proizvodi kvalitetne delove za avione. To je bio jedan od uzroka što su mlazni motori bili izuzetno nepouzdani. Pogotovu su problem bili materijali otporni na visoke temperature.

Zarobljeni primerci ovog aviona predstavljali su veoma dragocen ratni plen. Velike sile kao što su SAD, Velika Britanija i SSSR, transportovali su zarobljene primerke Me 262 do opitnih centara na svojoj teritoriji gde su poslužili kao osnova za dalji razvoj mlazne lovačke avijacije.
Dimenzije
Dužina10,6 m
Razmah krila12,6 m
Visina3,5 m
Površina krila21,7 m²
Masa
Prazan3795 kg
Normalna poletna6473 kg
Maks. težina pri uzletanju7130 kg
Pogon
Turbo-mlazni motor2 x TRD Junkers Jumo 004B-1 Orkan
Potisak TMM900 kN
Performanse
Maks. brzina na Hopt900 km/h
Taktički radijus kretanja1050 km
Plafon leta11450 m

Нема коментара:

Постави коментар