U okolini sela Mrčajevci, nadomak Čačka, prilikom probnog
leta-tehničke probe vazduhoplova, srušio se avion Vojske Srbije tipa „J-22 Orao“.
Pilot koji je upravljao avionom se katapultirao i dobro se oseća.
Pilot major Ivan Pantić iz 98. vazduhoplovne brigade iz
Kraljeva, tom prilikom se katapultirao iz aviona.
Avion je pao na livadu u rejonu sela Mrčajevci ne oštetivši
objekte i ljudstvo.
Mesto pada aviona je obezbeđeno u saradnji sa pripadnicima
Ministarstva unutrašnjih poslova.
Karakteristike aviona
„orao“
Vojni avion "Orao" jedan je od više tipova te
letilice koje koristi Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna odbrana Vojske
Srbije.
Taj tip aviona, koji je prvi put poleteo 30. oktobra 1974,
koncipiran je kao lovačko-bombarderski aparat za podršku trupama i predviđeno
da zadatke izvršava na malim visinama i s velikim nadzvučnim brzinama leta.
„Orao“ postiže izvanredno veliku brzinu na malim visinama,
veću od nekih drugih aviona iste kategorije, što je omogućila savremena
aerodinamična koncepcija letelice kao i oblik trupa.
Taj avion je visokokrilac strelastih krila i sa stajnim
trapom tipa tricikl, a visok stajni trap prilagođen je osnovnoj nameni aviona
omogućavajući mu da nosi optimalnu količinu različitih ubojnih sredstava.
„Orao“ ima klimatizovanu i presurizovanu kabinu s
najmodernijim izbacivim pilotskim sedištem karakteristike 0-0, a radi sigurnog
sletanja i brzog zaustavljanja aparat ima po dva točka na glavnim nogama u
kojima su ugrađene hidraulične kočnice s diskovima i tarnim pločicama.
Automatska regulacija kočenja omogućuje da avion može
sleteti i ne prevrnuti se i kad mu jedan točak koči po ledu ili mokroj podlozi.
Ta letelica namenjena je, prvenstveno, za dejstvo po ciljevima na zemlji, ali i
za presretanje i uništavanje transportnih aviona i sporijih aparata.
Ono po čemu je taj avion bio najpoznatiji je činjenica da je
probni pilot Marijan Jelen u njemu probio zvučni zid, u poniranju od 30
stepeni.
Razvoj aviona „Orao“ počeo je krajem šezdesetih godina
prošlog veka u Vazduhoplovno-tehničkom institutu, a letilica je zamišljena kao
okolozvučni lovac-bombarder za podršku jedinicama na liniji fronta i za jurišna
dejstva. Razvoju se 1970. godine priključila Rumunija, čijem vazduhoplovstvu je
bila potrebna letilica koja bi zamenila avion „MiG-17“.
Projekat je dobio ime „YUROM“, a avion je kasnije u
Jugoslaviji dobio ime „J-22 Orao“, dok je u Rumuniji označen „IAR-93“. Prve
proizvedene letilice bile su namenjene za izviđačke zadatke, a označene su
IJ-22 i INJ-22 (dvosed), dok je lovačko-bombarderska varijanta ozačena J-22, a
školska dvoseda verzija NJ-22.
Avion „Orao“ je korišćen u sukobima na prostorima SFRJ.
Vojno vazduhoplovstvo je koristilo 33 aviona „orao“ u četiri osnovne borbene,
nastavne i izviđačke verzije.
Нема коментара:
Постави коментар