петак, 15. новембар 2013.

Srušio se „Orao 22“

U okolini sela Mrčajevci, nadomak Čačka, prilikom probnog leta-tehničke probe vazduhoplova, srušio se avion Vojske Srbije tipa „J-22 Orao“. Pilot koji je upravljao avionom se katapultirao i dobro se oseća.

Pilot major Ivan Pantić iz 98. vazduhoplovne brigade iz Kraljeva, tom prilikom se katapultirao iz aviona.
Avion je pao na livadu u rejonu sela Mrčajevci ne oštetivši objekte i ljudstvo.

Mesto pada aviona je obezbeđeno u saradnji sa pripadnicima Ministarstva unutrašnjih poslova.


Karakteristike aviona „orao“

Vojni avion "Orao" jedan je od više tipova te letilice koje koristi Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije.

Taj tip aviona, koji je prvi put poleteo 30. oktobra 1974, koncipiran je kao lovačko-bombarderski aparat za podršku trupama i predviđeno da zadatke izvršava na malim visinama i s velikim nadzvučnim brzinama leta.
„Orao“ postiže izvanredno veliku brzinu na malim visinama, veću od nekih drugih aviona iste kategorije, što je omogućila savremena aerodinamična koncepcija letelice kao i oblik trupa.

Taj avion je visokokrilac strelastih krila i sa stajnim trapom tipa tricikl, a visok stajni trap prilagođen je osnovnoj nameni aviona omogućavajući mu da nosi optimalnu količinu različitih ubojnih sredstava.
„Orao“ ima klimatizovanu i presurizovanu kabinu s najmodernijim izbacivim pilotskim sedištem karakteristike 0-0, a radi sigurnog sletanja i brzog zaustavljanja aparat ima po dva točka na glavnim nogama u kojima su ugrađene hidraulične kočnice s diskovima i tarnim pločicama.

Automatska regulacija kočenja omogućuje da avion može sleteti i ne prevrnuti se i kad mu jedan točak koči po ledu ili mokroj podlozi. Ta letelica namenjena je, prvenstveno, za dejstvo po ciljevima na zemlji, ali i za presretanje i uništavanje transportnih aviona i sporijih aparata.
Ono po čemu je taj avion bio najpoznatiji je činjenica da je probni pilot Marijan Jelen u njemu probio zvučni zid, u poniranju od 30 stepeni.

Razvoj aviona „Orao“ počeo je krajem šezdesetih godina prošlog veka u Vazduhoplovno-tehničkom institutu, a letilica je zamišljena kao okolozvučni lovac-bombarder za podršku jedinicama na liniji fronta i za jurišna dejstva. Razvoju se 1970. godine priključila Rumunija, čijem vazduhoplovstvu je bila potrebna letilica koja bi zamenila avion „MiG-17“.

Projekat je dobio ime „YUROM“, a avion je kasnije u Jugoslaviji dobio ime „J-22 Orao“, dok je u Rumuniji označen „IAR-93“. Prve proizvedene letilice bile su namenjene za izviđačke zadatke, a označene su IJ-22 i INJ-22 (dvosed), dok je lovačko-bombarderska varijanta ozačena J-22, a školska dvoseda verzija NJ-22.


Avion „Orao“ je korišćen u sukobima na prostorima SFRJ. Vojno vazduhoplovstvo je koristilo 33 aviona „orao“ u četiri osnovne borbene, nastavne i izviđačke verzije.

Нема коментара:

Постави коментар